Den Haag staat voor grote uitdagingen door stedelijke verdichting en groeiende vervoersvraag. Zonder een ambitieus openbaar vervoersplan dreigt de stad vast te lopen. Met deze boodschap heeft de Reizigersvereniging Rover-Den Haag zelf een visie aan de Haagse gemeenteraad gepresenteerd.
De visie met de titel 'OV op weg naar 2030-2035 e.v.' dient als leidraad voor het verbeteren van het ov-netwerk en als inspiratiebron voor de gemeenteraadsverkiezingen van maart 2026. Doelen zijn het toegankelijk, duurzaam en toekomstbestendig maken van het openbaar vervoer in de regio Den Haag. Hoofdpijlers zijn onder meer hoogfrequente verbindingen naar belangrijke locaties zoals het stadscentrum, Scheveningen en de internationale zone, evenals een fijnmazig netwerk met haltes binnen 500 meter loopafstand. Verder benadrukt de visie de noodzaak van sociale veiligheid, betaalbaarheid en actuele reisinformatie.
Belangrijke voorstellen uit de visie zijn: Het verlengen en koppelen van Randstadraillijnen om vervoerscapaciteit te vergroten. De ontwikkeling van de Koningscorridor, een snelle verbinding naar Scheveningen via lightrail of metro. Het verbeteren van fijnmazige ov-oplossingen in zowel drukbevolkte stadswijken als lage dichtheidsgebieden. Een doorkijk naar grootschalige OV-uitbreidingen, zoals een verlengde E-lijn naar Scheveningen en integratie van nieuwe woningbouwlocaties in het ov-netwerk.
"Met deze visie willen we verder kijken dan de jaarlijkse vervoersplannen. Maar het is tegelijk meer dan een plan, het is een concrete oproep tot actie`, zegt voorzitter Arnold van der Heijden van Rover-Den Haag. "We nodigen de politiek uit om samen te werken aan een toekomstbestendig ov dat Den Haag leefbaar en bereikbaar houdt."